Maleriet


Analyse
Å velge kun ett av Monets verk, er svært vanskelig, men etter mye om og men, valgte jeg til slutt "The Iris Garden at Giverny". Bildet i seg selv har en "varm"karisma. Altså maleriet er malt med mange forskjellige farger, nesten som en regnbue. "The Iris Garden at Giverny" er et av, om ikke det mest fargerike landskapsbildet til Monet. Her "bruker" Monet denne hagen som motiv.

"The Iris Garden at Giverny" ble malt i år 1900, Mange mener at bildet blir sett på som et symbol for glede og en lykkelig fremtid, dette grunnet Monets tidligere og turbulente tiår. 

Forgrunnen

Motivet til bildet er en sti som går gjennom en fargerik hage. I forgrunnen på dette bildet ser vi starten på denne stien, og hvordan Monet har lagd en "dybde" i maleriet, altså at vi føler at stien går innover hagen. De mange forskjellige fargene blir som "blikkfangere".  




Mellomgrunnen

Mellomgrunnen kan ofte være selve "høydepunktet" i et maleri. Mellomgrunnen i et maleri er også ofte "fortsettelsen" på forgrunnen. Forgrunnen i "The Iris Garden at Giverny" ser vi starten på denne "stien", og i mellomgrunnen "fortsetter" denne stien. På en måte så kan man si at et maleri består av en "reise", en reise fra A-B. Dette er "The Iris Garden at Giverny" et godt eksempel på dette. Stien utvikler seg i maleriet.  

Trærne begynner også å ta sin rolle i maleriet. Trærne er fremstilt med litt "kjedelige" farger og tynne stammer, men blir litt mer fargerike på toppen. Også som en slik "reise". Det som også er et tegn på denne "dybden" er at jo "nærmere" trærne er, jo større er de, og jo lengre vekke trærne er, jo mindre er de.

Bakgrunnen

Bakgrunnen  i et maleri, er ofte det som er litt "ufokusert" , altså at dybden setter et preg på bildet. I mange landskapsbilder er bakgrunnen det "mystiske" med et maleri, også i dette bildet. Bakgrunnen i "The Iris Garden at Giverny" "består" av litt små og "ufokuserte" trær og planter. Det "mystiske" med bakgrunnen her, er det at vi vet ikke riktig hvor denne "stien" ender, den forsvinner på et vis i dette bildet, så denn "stien" blir som et stort spørsmålstegn.


Komposisjon

Å velge hva som er sentrumet i et maleri kan være svært utfordrende. Ulike blikkfangere og kontraster spiller en viktig rolle i dette "valget". Blikkfangeren i dette maleriet er uten tvil de mange forskjellige blomstene. Veldig mange skarpe og forskjellige farger. Sentrumet eller hoved "attraksjonen" må ikke nødvendigvis alltid være blikkfangeren. I dette maleriet minner stien mer om et sentrum, isteden for alle de flotte og fargerike blomstene.


I likhet med de fleste malerier, består også "The Iris Garden at Giverny" også av forskjellige former og linjer. Måten blomstene er malt på, "retter" blikket vårt mot sentrum.
Måten blomstene er malt, tyder om en litt vind, som igjen tyder på en viss form for bevegelse i bildet.

Maleriet i seg selv er som nevnt tidligere svært fargerikt, og lite gråe og mørke farger, men i bakgrunnen ser vi at spesielt det ene treet lager skygge, noe som resulterer i mer mørke og "uhyggelige" farger.

Denne "mystiske" stien som fører oss inn i det ubevisste, fører oss "inn" i bildet noe som gir en dybde i maleriet. Selve synsvinkel minner svært om det som kalles for "FPV" First Person View. Det vil si at synsvinkelen er fra et menneske.(Også kalt "normal-perspektivet)

I mange malerier sier ansiktsuttrykkene mye, fargene som blir brukt gir stemningen og plasseringen av gjenstander er ofte ikke tilfeldig. I dette maleriet kan vi ikke "lese" av ansiktsuttrykkene fordi i dette maleriet er det ingen mennesker. Fargebruken derimot, setter en stemning i maleriet. Alle de lyse fargene "lyser" opp stemningen og "sender" ut et lykkelig budskap.
Selve plasseringen av blomstene er "rimelig" tilfeldig, men måten trærne er plassert "lyser" opp stien , på en måte at trærne viser veg.

Fargene som blir brukt i dette maleriet, er svært "blikkfangene", altså at mann legger godt merke til det. For eksempel en tv-reklame, en tv-reklame som inneholder fargen gul, er ofte mer "populære" enn reklamer som ikke bruker gul. Dette kan også "gjenspeile"seg i kunstens verden. Maleriet "The Iris Garden at Giverny" består av en del gul-farge, noe som "lyser" opp maleriet en del.

Ofte er farger symboler, også i dette maleriet. For esksempel fargen lilla, den symboliserer "det ubevisste/mystiske. Så her kan vi trekke paralleller mellom fargen lilla og "stien" i maleriet. Ingen vet hvor denne stien ender og hva som venter de som går på stien.

Og fargen gul, som også er et veldig "strek" farge blant reklamebransjen, er også fargen som symboliserer glede og lykke, noe som resulterer i at "The Iris Garden at Giverny" er et gledelig og "smilende" maleri.

I likhet med fargen rød, er rosa også fargen som symboliserer kjærlighet, men en mer spesifikk kjærlighet, med andre ord, "universell kjærlighet"

Mange malerier som er  "fargerike" er ofte "varmere og lykkeligere", dette skyldes altså fargebruken. "lyse" farger som gul og grønn er mye "varmere" enn for eksempel svart og grått (som egentlig ikke klassifiseres som farger).

Noen som kjennetegnet impresjonistenes malerier, var kontrastmalingen. De malte med farger som sto sterkt i kontrast med hverandre, som for eksempel rød mot grønn.
















Tekstur

selve teksturen i et maleri, er på en måte hvordan det er bygget opp, hvordan maleren har malt maleriet. "The Iris Garden at Giverny" er malt på en "udetaljert" måte, altså at de detaljene ikke er det viktigste i maleriet. Claude Monet har på en måte "kladdet", altså han har klart å lage et flott landskaps bilde uten å gå inn i de minste detaljene.

Denne teksturen gjenspeiler seg i impresjonismens malemetoder. "The Iris Garden at Giverny" er et av datidens flotteste landskaps bilder, og teksturen er "erketypisk" fra impresjonismen. Mye "kladding", noe som tyder på at Monet har blandet fargene rett på lærerte, noe som var veldig typisk fra den perioden/epoken.

Impresjonistene var også svært opptatt av landskap og natur, "The Iris Garden at Giverny" er intet untak.


Tolkning

Som jeg var inne på litt tidligere er dette et litt "mytisk" maleri. Denne "stien" som starter i en fargerike blomstereng, fortsetter inn i et litt mer "usikkert" terreng. For å tolke et slikt bilde, må jeg ta på meg "psykolog-brillene". For å få en tolkning av dette maleriet, må jeg tolke fargene og blomstene. Alle de lyse og "utstrålende" fargene gir oss et "innblikk" i hvordan stemningen er i bildet. Denne "stien" føler jeg blir et spørsmålstegn i maleriet. Mann vet ikke riktignok hvor denne stien leder, noe som fører til en viss nysgjerrighet i luften.


Vurdering


Som den kunst-kritiske personen jeg er, er det ikke allslags kunst som "godkjennes", men "The Iris Garden at Giverny" leverer en sterk søknad til topp 10 listen for beste malerier. Måten Monet malte på har fått meg til å innse at ingenting er tilfeldig her i livet..

Dette maleriet er ikke som malerier flest, måten denne "stien" er malt får frem det "underlige" i en hver.

Jeg ble stor "fan" av dette maleriet allerede etter første øyekast, med andre ord jeg liker det veldig godt, og sklei rett inn på topp tre listen min av Monets malerier. Denne "stien" løftet bare min karakter enda mer. Så godt jobbet Monet!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar