Epoke

Impresjonismen
Impresjonismen var perioden da «hverdagslivet» blomstret. Mange mener at impresjonismen var i hovedsak Paris-baserte malere som stilte ut deres malerier på 1860-tallet. Claude Monets maleri «Impression» skal ha mye av «æren» for impressjonismens opprinnelse. Maleriet «Impression» som Monet malte i 1872 ble kritisert av briten Louis Leroy. Han brukte utrykket «imprejonsme» med en nedlatende betydning.

Den nye «trenden» innenfor kunst, var enkle og lyse fargestrøk. Ofte løse malestrøk som i helhet skulle «symbolisere» hverdagslige motiver. Mange malte også hverdagslige motiver, bare sett fra forskjellige perspektiver. Lys ble et sentralt stikkord. Mange malere prøvde å «fange» lysets ulike fasetter. Impressjonismen skiller seg fra nyromantikken med at kunstnerne malte det de så, og ikke det det «ukjente sjeleliv» som nyromantikken er så kjent for. Mange av de eldste kunstnerne vi kjenner til, var ofte lærde og utdannenede mennesker. Mange av maleriene som ble malt i impresjonismen, var malt av «amatører», person som ikke nødvendigvis var lærde eller høyutdannede. Kunnskap spilte ikke en like stor «rolle» som i tidligere perioder.

Du har kanskje hørt om uttrykket «kjærlighet med første blikk»? Isåfall er du ikke den første. Mange av impresjonismens malere ønsket å male det øyet ser, og hva øyet oppfatter av luft og lys. Som nevnt tidligere spiller lyset en viktig rolle i impresjonismens kunst. Mange kjente malerier fra denne epoken er malt under en soloppgang eller en solnedgang. Om været var grått og «kjedelig», var maleriet ofte malt i «kjedelige» og litt mørke farger som grått og svart. Malerne var veldig «dyktige» på å skildre døgnet, slik at mange mener at dagen ble et symbol på himmelen , lyse farger og glede, mens natten og mørket var helvete og «skumle» og mørke triste farger. Maleriet «The Iris garden at Giverny», viser godt hvordan fargene og lyset spilte en viktig rolle i maleriets helhet. Maleriet er malt med lyse og «friske» farger, akkurat det mange impresjonister var svært opptatt av.
Som nevnt tidligere malte impresjonistene svært gjerne utendørs. «Malingstubene» gjorde det enklere for malerne å være utendørs og male. Det sier seg selv at det er mye «enklere» for en maler og kunne «gjenngi» et landskapsbilde når han/hun fysisk er tilstede. Noen av de impresjonistiske maleriene er litt «udetaljerte». Dette skyldes at maleren hadde en «naturlig tidsfrist» med å bli ferdig med maleriet før solen hadde gått ner, eller eventuelt gått opp. Om uhellet før var ute, hendte det at noen malere kom tilbake tilbake til samme plass til akkurat samme tid neste dag, i håp om å kunne fortsette om ikke fullføre maleriet. Dette førte til at mange malere malte «hurtig» og var ikke så veldig opptatt av detaljene. De fleste impresjonistene blandet fargene direktet på maleriet. Noen mente at dette ga et egent «særpreg». «Kontrastmaling» ble svært populært blandt impresjonistene. De mente at ved å bruke farger som sto i kontrast til hverandre, da fikk maleriet mer «intensitet i farger og lys.

Maleriets innhold ble «lagd til side» , og øyets oppfatning ble malerens viktigeste «budskapet».  Impresjonistene var altså svært opptatt av det du så og opplevde. «Unormale» naturopplevelser ble sett på som «gull» blandt malerne. Tåke og skyer ble ofte malt inn i bildene for å «fremvise» det «atmosfæriske» med maleriet. Dette resulterte i at mange av impresjonismens malerier er malt om «morgenen» hvor tåken ligger lavt over en innsjø eller et landskap.

Maleriet «Stjernenatt» av Van Gogh, er et typisk impresjonnistisk verk. Her ser vi at Van Gogh malte med løse strøk. Himmelen er på en måte bare «kladdet» på. Detaljene er ikke det «viktigste». 




Navn
Malerier
Vincent Van Gogh
Stjenrnenatt
Claude Monet
Dame med parasoll
Edouard Manet
Frokost i det grønne
Berthe Morisot
Kornåker
Edgard Degas
Teater
Camille Pissarro
Le Pont-Neuf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar